4.7. FYYSISIEN OMINAISUUKSIEN HERKKYYSKAUDET

Lasten ja nuorten harjoittelussa on tärkeää ottaa huomioon herkkyyskaudet.Herkkyyskausi on tietyn ominaisuuden kehittymisen kannalta otollisinta aikaa.


Valmistava tarkoittaa, että harjoiteltavia asioita voidaan aloitella ja kokeilla.
(Esimerkiksi lähellä 12-vuoden voidaan aloittaa valmistavat nopeuskestävyysharjoitteet: harjoitteiden tulee olla paljon lyhyempiä kuin aikuisilla ja palautusaikojen selvästi pidempiä. Hyviä kestävyysharjoitteita tässä iässä ovat kaikki taitoharjoitteet, pienpelit ja leikit pallon kanssa. Jossakin määrin voit käyttää intervallityyppisiä harjoituksia. 

Hyviä intervalliharjoituksia tämän ikäisille ovat hipat, viestit, kuka pelkää puolustajaa, maa meri laiva-leikki jne. Varsinainen harjoittelu sitten tarkoittaa sitä, että kyseistä ominaisuutta pidetään yllä ja edelleen kehitetään harjoittelun avulla.

Alla olevaan taulukkoon on kerätty kootusti herkkyyskaudet ja harjoittelulle otollisin aika – ja myös se, milloin jotakin taitoa EI tule harjoitella. Taulukosta esimerkiksi näkyy, että tasapainoa tulisi painotetusti harjoitella 6-8 -vuotiaana. harjoitella 6-8 -vuotiaana.